Sådan får du mere trafik til din netbutik

JUGEL&CO har på baggrund af Dansk e-handelsanalyses rapport analyseret danskernes e-handelsvaner og her giver vi dig svaret på hvad der er den allerstørste tendens, når det kommer til hvilken form for markedsføring, der har den største indflydelse på netop dette felt.

Stine Horsbøl

En af de tendenser der står klarest frem omkring danskernes e-handelsvaner anno 2014 er måden hvorpå de finder frem til en ny netbutik. Og her taler tallene sit helt tydelige sprog: Uanset kundegruppe er internetsøgninger via søgemaskiner (typisk Google) den hyppigst anvendte metode - med hele 62%. Den næstmest brugte metode til at finde en ny netbutik, som alligevel er langt fra de 62%, er ’anbefalinger fra omgangskredsen’ med 12%.

Det står altså helt klart, at søgemaskineoptimering (SEO) er det, der virkelig kan flytte forbrugerne fra at være potentielle kunder, til rent faktisk at blive kunder af en netbutik. Derfor er SEO selvfølgelig et oplagt sted for netbutikkerne at optimere deres markedsføring, da der er gode chancer for at opnå et ganske effektivt resultat.

I den forbindelse bør det nævnes, at det først kan forventes at arbejdet med SEO får en målbar effekt, når man har en placering på Googles side 1 – allerhelst i top 5 – idet forbrugerne typisk kun bruger få øjeblikke på at klikke frem og tilbage på de fremkomne links.

Din online tilstedeværelse er vigtig for din fysiske butik

På trods af at dette indlæg lægger fokus på hvordan du kan skabe mere trafik til din netbutik, som derigennem fører til et køb, så er det samtidigt vigtigt at pointere at den danske forbrugers købsmønster anno 2014 kan karakteriseres som at være en uafbrudt vekslen mellem analoge medier, fysiske butikker, Google-søgninger, tjek af sociale medier og netbutikker. Så selvom forbruget på nettet fortsat er stigende, så bliver langt de fleste køb stadig foretaget i de fysiske butikker, og selv i disse købsbeslutninger kan en online tilstedeværelse altså være altafgørende: 63% af forbrugerne i FDHIs undersøgelse angiver nemlig at de ofte eller meget ofte undersøger varer på nettet, før de handler i en fysisk butik. Det står derfor klart, at en online tilstedeværelse ikke kun betyder noget for handlen på nettet, men på danskernes forbrug helt generelt.