Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Tekniske fagbegreber, tunge analyseværktøjer og tusindvis af metrics. Online marketing kan virke som en uigennemskuelig jungle, der tager årevis at forstå – for ikke at sige mestre. Hvordan bruger man eksempelvis sin tid (og penge) mest effektivt, når det kommer til de mange forskellige metrics og parametre, der alle sammen fortæller noget om performance, konverteringer eller synlighed? Hvordan måler man effekten af en kampagne, og er det muligt at forudsige afkastet på en given investering?

Bo Dahl Andersson



I denne artikel har vi samlet 10 metrics, du bør kende til og måle på.

1. Total antal besøg – et vigtigt parameter

Øget trafik er som hovedregel lig med flere penge i kassen, og derfor bør du altid være opmærksom på, hvor mange besøgende din side har og kan forvente i den kommende tid. Hvis du måler på det samlede antal besøg på din hjemmeside, vil du kunne danne dig et indtryk af, hvilke kanaler der performer – og hvilke der ikke gør. Hvis din nuværende strategi er en succes, kan du skalere op, og hvis ikke er det muligt at sadle om. 

2. Nye sessioner – loyale brugere

Google Analytics er enhver marketers bedste ven, og i Analytics finder du flere nyttige metrics. Et af dem er antallet af nye sessioner kontra besøgende, der tidligere har været forbi dit site. Har du mange gengangere, kan dette være et udtryk for, at dit site formår at skabe loyale kunder/brugere.

3. Trafik fra udvalgte kanaler – hvor kommer dine besøgende fra?

Analytics kan også vise dig, hvor din trafik kommer fra. Her kan du blandt andet se, om dine besøgende lander på dit site via følgende trafikkanaler:

-       Direct = direkte besøgende (fx indtastet dit domæne i deres adressebar)

-       Referrals = henvisninger (fx trafik via backlinks)

-       Organic = organisk trafik fra søgeresultaterne

-       Social = besøgende via sociale medier (fx klikket på et link på jeres Facebook-side).

4. Afvisningsprocent

Rigtig mange marketers har fokus på at minimere den såkaldte afvisningsprocent, der er et udtryk for den del af dine besøgende, der forlader din side uden at have klikket videre fra den side, de landede på. I nogle henseender kan en høj afvisningsprocent dog være ønskværdig, hvis man i samme ombæring formår at konvertere dem, der bliver på siden. 

5. Konverteringer – nøgletallet for bundlinjen

Konverteringer er i langt de fleste tilfælde alfa og omega – det er trods alt de betalende kunder, der får hjulene til at dreje rundt. Med Analytics kan du se og måle, om dine markedsføringsinitiativer giver det ønskede overskud eller ej, det totale salg og det samlede dækningsbidrag. Oplever du svigtende konverteringer, kan det skyldes alt fra faldende organisk trafik til ændringer i købs- og brugerflowet.

6. Salg kontra leads

ROI er et yndet begrebet inden for online marketing, og et af de metrics, der i høj grad påvirker denne, er forholdet mellem salg og leads. For at finde dette nøgletal skal du blot dividere dit samlede salg med antallet af leads – forholdet her beskriver din evne til at forvandle leads til betalende kunder.

7. Din evne til at fastholde dine kunder

Det næste metric er på sin vis flere metrics, der tilsammen giver dig et indblik i, hvordan du klarer dig ift. at fastholde dine kunder. Her kan du tage udgangspunkt i fx dvæletiden (altså den tid dine besøgende bruger på siden), antallet af loyale kunder samt andelen af tilbagevendende besøgende som omtalt i afsnittet om nye sessioner.

8. Kundens værdi

Det kan være ekstremt givtigt at have indsigt i, hvor meget den gennemsnitlige kunde spenderer, når vedkommende handler i din webshop. For at beregne dine kunders samlede værdi skal du blot tage udgangspunkt i det forventede antal af transaktioner og gange dette tal med den gennemsnitlige ordre værdi.

9. Omkostning pr. lead

Cost pr. lead er et vigtigt parameter ift. at kortlægge, hvor du får mest for pengene ift. dine markedsføringsinitiativer. Du beregner dit cost pr. lead ved at dividere dine samlede omkostninger (inkl. startomkostninger, arbejdstimer osv.) for en given kampagne med det totale antal leads, kampagnen skabte. 

10. ROI – nøgletallet over dem alle 

ROI (Return on Investment) er det absolut vigtigste metric overhovedet, når snakken falder på markedsføring. ROI er et udtryk for, hvilket afkast du kan forvente på en markedsføringsindsats – fx AdWords annoncer. En positiv ROI er ensbetydende med, at din investering giver et positivt afkast – jo højere, des bedre. Det er dog vigtigt at sammenligne din cost pr. lead med det beregnede forhold mellem salg og leads i afsnit 6. En meget lav ROI kan være spild af tid og kræfter, selvom du jo egentlig tjener penge. 

Vurdér løbende dine alternativer (og deres ROI) ud fra opdaterede metrics. På denne måde øger du dine muligheder for at kunne foretage og gennemføre markedsføringsinitiativer på et empirisk, datadrevet grundlag.