Moderne SEO – det skal du prioritere de kommende år

Søgemaskineoptimering er en disciplin med konstant ændrede spilleregler. Det, der gjorde sig gældende i går, gælder ikke nødvendigvis i dag.

Peter Kragh Lauritsen

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med tekstbureauet TEXTA, som har specialiseret sig i indholdsmarkedsføring, herunder tekstforfatning, korrektur og transskribering.

Vi behøver velsagtens ikke at slå et slag for, hvor vigtigt godt indhold er i disse tider med moderne SEO. Ligeledes ved de fleste, at det tekniske, såsom load time og performance, har stor betydning. I dette blogindlæg får du en kort gennemgang af det, du skal prioritere, hvis du selv varetager søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside eller webshop.

Mobilvenlighed og hurtighed er bare alfa og omega

Tilbage i maj 2015 proklamerede Google, at de begyndte at favorisere mobilvenlige hjemmesider. Altså hjemmesider, der giver den samme gode brugeroplevelse på tværs af platforme. Dette parameter vægter Google stadig højt – særligt nu, hvor antallet af mobile søgninger har overgået desktopsøgningerne. Og med Mobile First-indekset på trapperne er man bagud på point, hvis ikke ens side er responsiv.

Din hjemmesides hastighed har som allerede nævnt også meget at sige. Google har en klar intention om at give brugerne den bedst mulige oplevelse, og det stiller krav til din hjemmesides performance, men flere undersøgelser viser også, at potentielle kunder aktivt fravælger en hjemmeside, der er mere end 3 sekunder om at loade. Du bør derfor – eventuelt i samråd med din webmaster – gennemgå din hjemmeside eller webshop for elementer, som sænker farten unødigt.

Brugervenlighed er godt for din dvæletid

Har du en nem og overskuelig hjemmeside med en masse relevant og værdiskabende content i form af tekst og video, er dine besøgende tilbøjelige til at bruge mere tid på din side. Virker din side uoverskuelig og svær at færdes på, vil folk hurtigt smutte igen. Det påvirker din afvisningsprocent negativt. Det skal gerne være sådan, at dine besøgende bruger meget tid på din side, fordi de finder den interessant og tillidsvækkende. Klikker de videre til flere sider og bruger tid der også, har du gjort dit arbejde godt – og det belønner Google. 

I denne forbindelse snakker vi ofte om dvæletid – altså den tid, den gennemsnitlige besøgende bruger på din(e) side(r). Dvæletiden er et meget væsentligt parameter, som har stor betydning for både SEO og betalt annoncering (PPC). Jo længere tid dine besøgende bruger på siden, des større er chancen alt andet lige for at konvertere dem til betalende kunder. Der er mange veje til Rom, når det kommer til at skrue op for dvæletiden, men brugervenlighed og godt indhold er som nævnt to forudsætninger. 

Linkbuilding hersker stadig som den vigtigste faktor 

Indgående links til din hjemmeside er til stadighed det allervigtigste rankingparameter hos Google. Søgemaskinen ser det som et kvalitetsstempel af din side, at andre linker til den. Men det er ikke ligegyldigt, hvilke sider der linker. Det skal være sider, der har relevans for din side og har høj autoritet. Det kan være blogs, nyhedsmedier, magasiner og andet, der fortæller Google, at din side er værd at tillægge værdi. Jo flere, der linker til dig, jo bedre. Men links skal dog forekomme naturligt og ikke pludselig fra den ene dag til den anden. Det kan have modsatrettet effekt.

Sørg for at være selektiv og kritisk, når du går i marken for at skaffe links til din side. Spørg dig selv, om det virker naturligt, at en given hjemmeside linker til dig eller ej. Links er et kraftfuldt værktøj, som kan være din billet til det fine selskab på side 1, hvis du gør det rigtigt.