Hvorfor fokusere på sociale medier – Din virksomheds mulige udbytte

I sidste uge fokuserede vi på, hvordan du og din virksomhed får mest muligt ud af en tilstedeværelse på de sociale medier. Vi kom med seks simple trin til at skabe overblik over, hvordan du opnår en succesful social medie strategi 6 trin til en succesfuld social medie strategi. I denne uge forsætter vi med de sociale medier. Vi ser nærmere på, hvorfor det er vigtigt at bruge de sociale medier, og hvilket udbytte de sociale medier kan give din virksomhed.

Katrine Mench


Engang var det nok at få Polle fra Snave til at sælge telefoner, Michael Laudrup til at sælge solgryn og en lilla dukkebamse til at sælge DSB biletter. Det er det ikke mere. I dag indgår virksomheder og forbruger i en langt mere sofistikeret symbiose, hvor kommunikationen i høj grad foregår på forbrugernes præmisser. En præmis de sociale medier passer perfekt til.

Mindre pågående mere respektfulde

Traditionel markedsføring har næsten mistet noget af sin effekt, og forbrugeren har aldrig været mere reklameskeptisk end nu. Mange vil i dag kunne nikke genkendende til, at traditionelle reklamer kan virke højtråbende overfor forbrugeren. Medielandskabet har ændret sig. Nu skal reklamer være mindre pågående og mere respektfulde.

Din reklame skal skabe værdi

Fremfor optimering af enkelte reklamekanaler med et bredt budskab handler det nu om at skabe underholdning og interesseværdi for forbrugeren. Forbrugerne har magten, og de ved det. Dit budskab og dit indhold skal derfor skabe værdi for forbrugeren. Her kommer de sociale medier til deres ret. De giver dig mulighed for at tilgodese forbrugerens ønske om hurtig og effektiv respons, samt genere relevant og personligt indhold. Samtidig giver de dig mulighed for at tilpasse din kommunikation undervejs.

Listen over fordele ved at bruge sociale medier er lang, men vi har forsøgt at forenkle den, for på den måde at give dig et overblik over, hvad du og din virksomhed kan opnå ved en aktiv tilstedeværelse på de sociale medier. Det er her vigtigt at pointere, at din blotte tilstedeværelse på sociale medier sjældent skaber et udbytte. Sørg altid for at have en plan og strategi i forbindelse med din brug af sociale medier.

Det får du ud af at være til stede på de sociale medier

Et øget kendskab

Ved at bruge de sociale medier kan du gøre forbrugere opmærksom på dit brand og produkt, da sociale medier giver dig direkte adgang til forbrugeren. Brugen af sociale medier foregår i et offentligt forum, hvor forbrugerens interaktion med din virksomhed er synlig for andre brugere. Det genererer opmærksomhed og kan forøge forbrugerenes kendskab til dit brand. Men sociale medier gør det ikke alene. En gennemtænkt brand DNA, en klar kommunikationsstrategi og indsigt i, hvordan forbrugeren benytter sig af den specifikke platform er nødvendig, hvis du ønsker at skabe øget kendskab via de sociale medier.

Find ud hvad dine kunder vil have

På de sociale medier kan du skabe et univers og bygge et rum op omkring dit brand og din virksomhed, som sætter forbrugeren i centrum. Forbrugerne på de sociale medier giver ofte et klart udtryk for deres forventninger til virksomheden og dens produkter. Når vi sidder bag skærmen, har vi en tendens til at føle os særlig berettiget til at give udtryk for vores holdninger, især de negative, serveret i en skarpere tone end hvis vi stod ansigt til ansigt med virksomheden. Den umiddelbare tilgang kommer til udtryk i forbrugerens måde at navigere rundt på de sociale medier. Virksomheden får derfor et ucensureret indblik i forbrugerens konkrete ønsker og behov. Måske endda behov forbrugeren ikke selv vidste de havde. Det giver din virksomhed en unik mulighed for at tilpasse produktet efter forbrugerens specifikke efterspørgsler og holdninger. Derfor er det også vigtigt, at du giver hurtig og effektiv respons på forbrugerens spørgsmål og kommentarer, så du hele tiden holder dem aktiveret.

Bedre kundeservice

Sociale medier giver dig hurtigt forbrugeres og kunders umiddelbare reaktion på dit produkt, bekymringer og spørgsmål. Hvis du bruger tid på at læse dem igennem, kan du optimere din nuværende kundeservice ved at se på, hvad forbrugere og kunder finder af mangler i din kommunikation. Desuden har du muligheden for hurtigt og direkte at svare på deres henvendelser fremfor, at de skal bruge tid på at sidde i en telefonkø eller finde en fysisk butik.

Sociale medier - Et bonusled i din strategiske kommunikation

Ved at analysere dine konkurrenters brug af de sociale medier kan du også opnå indsigt i deres kommunikationsstrategi og på den måde analysere dig frem til, hvordan du bedst differentierer dig fra dine konkurrenter, og dermed skaber en konkurrencemæssig fordel. På den måde bliver de sociale medier også et strategisk værktøj. Sociale medier er også en vigtig del af SEO. Bruger du de sociale medier korrekt, kan de skabe trafik til din hjemmeside og placere din virksomhed og dit brand højt i søgemaskinen.