Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Ifølge The Wall Street Journal overvejer Google Chrome at integrere en ”ad blocker”-funktion i deres internetbrowser.

Bo Dahl Andersson


Vi går på nettet for at læse nyheder, tjekke Facebook eller noget helt tredje, og i denne forbindelse bombarderes vi af annoncebannere. De er placeret både til højre, venstre, ovenfor, nedenfor og endda nogle gange inde i selve indholdet – fx en tekst eller en video. Det er for mange internetbrugere et enormt irritationsmoment, når man ikke har nogle intentioner om at blive lokket eller forstyrret af ’ligegyldige’ reklamer. Hvis du hører til den gruppe af internetbrugere, vil du formentlig glæde dig over, at Google, ifølge The Wall Street Journal, overvejer at integrere en ”ad blocker”-funktion i deres internetbrowser, Google Chrome, der som den mest udbredte browser i verden benyttes af 50% af alle internetbrugere. 

Hvad betyder blokeringsværktøjet for dig?

Ifølge The Wall Street Journal vil Google indbygge en såkaldt ”ad-blocker”-funktion, der har til hensigt at blokere de annoncer, som ikke er godkendt af ”The Coalition for Better Adds”. Det betyder blandt andet, at du kan blive fri for pop-ups, selvafspillende videoer og ”prestital ads” (annoncer, der dækker skærmen, når man besøger hjemmesiden). Om du selv skal tilslutte blokeringsfunktionen, eller om den tilsluttes Chrome som default, er endnu uvist. Det er ligeledes uvist, om Google vil blokere flere annonceformater, hvis de vælger at realisere planerne, som derved bliver integreret til både mobil og desktop. 

Undersøgelser foretaget af Audienceproject viser, at 29% af alle danske internetbrugere brugte en alternativ ad-blocker funktion i 2016, og kigger man på nabolandet, Sverige, ligger denne procentsats på 43.

Hvad betyder blokeringsværktøjet for Google?

Det, der lyder godt i mange internetbrugeres ører, bliver dog imidlertid modtaget lidt anderledes af medier og udgivere, som er afhængige af sine annoncer og derfor bliver stærkt påvirket af dette blokeringsværktøj, som i stigende grad vinder frem. Det tyder derfor på, at det også er af netop denne årsag, at Google tøver med at præsentere blokeringsfunktionen. Google er nemlig selv verdens største distributør af annoncer, og derfor vil det i et forretningsmæssigt perspektiv være et kontraproduktivt træk at indbygge funktionen i Google Chrome. 

Du fristes måske til at spørge dig selv, hvad der så i første omgang har gjort, at Google overhovedet har overvejet dette tiltag, hvis det potentielt kan skade den forretning, som der i det forgangne år havde en omsætning på 60 milliarder dollars? Svaret er, at Google vil forsøge at konkurrere mod ”ad-blocker”-funktioner fra tredjeparts-firmaer, som er blevet et stigende udbredt fænomen. Hvis Google vælger at indføre blokeringsværktøjet på Google Chrome, sørger de for at bibeholde muligheden samt have indflydelse på og kontrol over udviklingen af annoncer og ”ad blockere” – og dermed også deres egen forretning.