Et kig i spåkuglen om 2017’s medietendenser

Vidste du, at ud af døgnets 24 timer bruger danskerne i gennemsnit 10 timer og 40 minutter foran en skærm? Læs her, hvad det bl.a. betyder for forbrugernes medievaner i 2017.

Trine Lyngsø



2017 er året, hvor der bliver stillet endnu højere krav til medieindholdet i kampen om forbrugernes opmærksomhed. De bedste våben i kampen om opmærksomheden er kreativitet, fornyelse og dygtighed. Vi har fremhævet tre tendenser, der kommer til at kendetegne forbrugernes vaner i 2017.

1: Multiscreening
Du kender det måske selv. Du ligger på sofaen med TV’et tændt, men din smartphone er lige ved hånden, så du samtidig kan tjekke Facebook eller nyheder. Undersøgelser viser, at vi har travlt med alt muligt andet på flere skærme ad gangen, mens vi ser TV. Vi har svært ved at give vores fulde opmærksomhed til en ting, fordi vi shuffler mellem forskelligt indhold og devices. Det stiller krav til indholdsproducenterne, og kreativiteten og nytænkning er derfor ikke at undervurdere, hvis man vil gøre sig attraktiv overfor forbrugeren.

2: Steaming
Forbrugerne er forkælede. De kan vælge til og fra, som de vil, og mulighederne for at tilgå indhold er konstant. Det afspejler sig i brugen af streamingsservices, der er stigende, både når det kommer til film og serier, men også nyheder og programmer på TV’et. Streaming har altså vundet større og større indpas, og det er en tendens, vi ikke kan lukke øjnene for i 2017.

3: Personalisering
Den tredje og sidste trend er personalisering. Forbrugerne er ved at drukne i indhold, og som en overlevelsesmekanisme har de udviklet et filter, så de bedre kan sortere i indholdet, fordi de ikke har kapacitet til at rumme det hele. Men hvordan sikrer man som medie eller annoncør at fange forbrugernes opmærksomhed? Svaret er: Personalisering. Undersøgelser viser, at forbrugerne foretrækker reklamer, der er tilpasset deres behov og ønsker. Medier og annoncører skal derfor i højere grad tænke i skræddersyet indhold til forbrugeren. Det kan betyde flere intelligente algoritmer, profiler med præferencer og filtrering af indhold.