De sociale mediers indflydelse på nethandlen vokser

JUGEL&CO har på baggrund af Dansk e-handelsanalyses rapport analyseret danskernes e-handelsvaner. Tidligere gav vi dig svaret på hvilken form for markedsføring, der har den største indflydelse på dette felt, og det stod helt klart, at hvis der er ét sted man bør sætte ind i optimeringen af sin markedsføring, så er SEO svaret. En anden tendens, som især gør sig gældende for de unge forbrugere, omhandler Word of Mouth (WoM) og Extended WoM via de sociale medier, og det er denne tendens vi kaster lys over med dette blogindlæg.

Stine Horsbøl


Selvom størstedelen af de unge forbrugere under 25 år bruger søgemaskiner som deres foretrukne metode til at finde frem til nye netbutikker, så viser tallene fra Dansk e-handelsanalyse også, at langt flere unge forbrugere end de resterende forbrugersegmenterne tager imod anbefalinger fra deres omgangskreds (WoM) og fra det de ser omtalt på de sociale medier (enten som regulær reklame eller som Extended WoM).

Word of Mouth bliver generelt opfattet som en mere pålidelig kilde end egentligt markedsføringsmateriale gør. Hvis én i vores omgangskreds anbefaler et produkt, eller som i dette tilfælde en netbutik, vi ikke har haft erfaring med tidligere, er vi altså tilbøjelige til at følge denne anbefaling.

Efterhånden som vi kommunikerer mere og mere med hinanden via de sociale medier, er det helt naturligt at denne form for WoM rykker over på disse platforme. Det er nemt og hurtigt for venner og bekendte at sende et link eller på andre måder at lave direkte anbefalinger, men samtidig har de sociale medier også gjort at man nu indirekte kan få anbefalet produkter, virksomheder o.l. simpelthen ved at se hvad ens venner på fx. Facebook liker, deler eller på anden måde interagerer med. På den måde bliver der altså tale om Extended WoM.

De sociale medier kan få en langt større betydning i fremtiden

Det er derfor ikke svært at forestille sig, at de sociale medier i fremtiden kan komme til at få større og større betydning for nethandlen, men også for forbruget i det hele taget. For selvom de unge forbrugere under 25 år trods alt er den gruppe med den mindste købekraft (de står for 5% af forbruget på nettet), så vil denne købekraft automatisk stige sammen med deres alder. Så hvis disse unge forbrugere fastholder, eller måske ligefrem øger, deres engagement i de sociale medier i takt med at deres alder og deres købekraft stiger, så kan de sociale medier altså få langt større indflydelse på andelen af forbruget i fremtiden.