De digitale spilleregler i konstant forandring

Konstant forandring – det er måske noget af det tætteste, man kommer på en beskrivelse af de spilleregler, der hører til den digitale markedsføring.

Stine Horsbøl


Her på bloggen har vi ikke ligefrem lagt skjul på, hvor vigtig vi mener, at en god SEO strategi er for din virksomheds digitale profil. Vi vil næsten gå så langt og sige, at en god SEO strategi er grundstenen for effektiv digital markedsføring. Blandt andet har vi tidligere beskrevet hvordan SEO kan være altafgørende for at nye potentielle kunder får øjnene op for din virksomhed, idet at 75% af alle danskere bruger søgemaskiner i løbet af deres købsprocess.

Med det slået fast, følger naturligvis spørgsmålet om HVORDAN man sikrer sig en succesfuld SEO strategi. Området omkring SEO, og digital markedsføring helt generelt, kan da også virke utroligt kompliceret for en lægmand, for selvom SEO helt grundlæggende ’bare’ handler om at optimere sin hjemmeside, så den indeholder alle de elementer, som man på forhånd ved at søgemaskinerne foretrækker, samtidig med at man undgår dem, som søgemaskinerne ikke kan lide, så ændres de spilleregler, som afgør hvad søgemaskinerne kan lide/ikke kan lide i tide og utide. Og lige bestemt dérfor kræver en vellykket digital markedsføring, at man ikke hviler på laurbærrene, men at man derimod konstant holder sig opdateret på de gældende spilleregler.

Er Google på vej med en ny regel?

Allerede tilbage i juni 2013 introducerede Google en ny regel der ville straffe websites, der ikke er mobil-venlige (se guide til mobilvenlighed), så websites der genererer fejl og andre problemer for mobilbesøgende får mindre synlighed i Googles mobile søgeresultater. Ydermere annoncerede Google i november 2014, at de nu var i gang med at teste et belønningssystem til de websites, der yder en ekstra indsats for at kunne blive blåstemplet af Google som mobil-venlige. Nu (januar 2015) har Google så udsendt en advarsel (via e-mail og Google Webmaster Tools) til de webmastere som ejer websites der har problemer med mobil-brugervenligheden. Det vi har her, er altså Google der minder disse webmastere om at deres websites ikke er mobil-venlige og samtidig udstedes der en advarsel om, at siderne ikke vil rangere godt i mobilsøgning så længe de fejl er der.

Typisk er alt dette tegn på at noget nyt og stort er på vej algoritmemæssigt, men Google har endnu ikke bekræftet dette. Alligevel vil vi på det kraftigste råde alle til at følge op på Googles advarsel: Hvis dit website ikke er mobil-venligt, så er det altså nu, du skal gøre noget ved det.

Hvad skal du vælge: Responsive websites eller den dedikerede mobile version?

Der findes to forskellige måder hvorpå du kan sikre dig et mobil-venligt site: Den dedikerede mobile version af dit website, som medfører at der skabes to forskellige versioner af dit website med hver deres URL (typisk: http://www.randomsite.dk & http://www.m.randomsite.dk); den anden løsning er et responsive website, som er programmeret til at skalere op og ned afhængigt af hvilket device der bliver brugt og her er der altså kun én version af dit website.

Og hvad skal du så vælge? Hvis du spørger os, er svaret ganske klart, for selvom der er fordele og ulemper ved begge metoder, så mener vi alligevel at et responsive website er det der sikrer dig bedst i fremtiden – ikke mindst i SEO sammenhænge.

Nogle af de altoverskyggende fordele ved et responsive website er at der reelt set kun er én version af dit website og derfor behøver du bl.a. kun én SEO strategi; der er også kun ét website der skal vedligeholdes og opdateres; uanset hvilket device de besøgende bruger, så tilpasser det responsive site sig til det; og sidst men absolut ikke mindst så omtaler Google selv responsive websites som best practice for mobilkonfiguration.

Er du rundtosset nu?

Der er ikke noget at sige til, hvis du er blevet lidt rundtosset for de digitale spilleregler er en kompliceret størrelse – ikke mindst fordi de er i konstant forandring. Konklusionen må være, at det gælder om at holde sig opdateret på de gældende spilleregler, og lige nu kunne det tyde på at Google er på vej til at tilføje endnu en regel som kan have store konsekvenser på SEO-fronten for ikke-mobilvenlige websites og derfor lyder rådet: Sørg for at dit website er mobil-venligt! – Og allerhelst bør det være et responsive website; det er nemlig sådan, du nemmest sikrer, at du bliver fundet på Google via organisk søgning, hvad enten det er fra en smartphone, tablet eller computer – og hvem vil ikke gerne sikre sig det?

 


EDIT:

Netop som dette blogindlæg var færdigskrevet, kom der en officiel udmelding fra Google. Den 26. februar 2015 offentliggjorde Google nemlig at de pr. 21. april ”[…]vil udvide [deres] brug af mobil-venlighed som en rangordningssignal. Denne ændring vil påvirke mobile søgninger på alle sprog i verden og vil have en betydelig indvirkning de mobile søgeresultater”.

Denne udmelding fra Google understreger blot, at de tegn der har været på, at en ny spilleregel var på vej fra Googles hånd, viste sig at være gode nok. Med det bliver det også ekstra tydeligt, at det nu kun kan gå for langsomt med at sikre, at dit website er mobilvenligt.

Så fik vi da vidst også lige slået fast med syvtommersøm, at de digitale spilleregler virkelig ér i konstant forandring.