De digitale medier er udfordret

En ny undersøgelse fra GroupM understreger vigtigheden af en balanceret mediestrategi og udfordrer virksomhedens allokering af markedsføringsbudgettet.

Bo Dahl

Alle taler om vigtigheden af en stærk digital tilstedeværelse, men en tommelfingerregel er, at der bør afsættes omkring en tredjedel af budgettet til digitale aktiviteter. De nyeste analyser viser nemlig, at de digitale medier har brugt for offline support, når der skal leveres effekt/ROI og opbygges brandstyrke

Find en sund mediebalance

Undersøgelsen har udført salgsmodellering på tværs af 700 danske virksomheder og konklusionen er at virksomhederne bør søge efter at finde den rigtige balance imellem offline og online. Det betyder ikke, at de digitale medier ikke længere er vigtige, men at de seneste års fokus på social tilstedeværelse, displaybannere og mobile platforme skal afstemmes og understøttes af medier som TV, print, outdoor og radio.

Især opbygningen af brandstyrke kræver, at der arbejdes mere differentieret med medierne. Digitale medier kan ramme meget præcist med relevans, men har sværere  ved at leverere impact målt igennem opbygning og vedligeholdelse af brandstyrke. Her fremstår offline-medier betydeligt stærkere – og i særdeleshed markerer TV sig som den mest effektive mediekanal.

Ønsker du at vide mere omkring den rigtige dosering for jeres virksomhed er du velkommen til at kontakte Bo Dahl Andersson.