Content marketing anno 2015

Marketing har altid handlet om at please forbrugerne, men år 2015 har for alvor stået i forbrugernes tegn. De sætter dagsordenen, og hopper virksomhederne ikke på vognen, kører forbrugerne videre til næste brand. Konkurrencen er stor, og den bliver ikke mindre, så her kommer content marketing ind i billedet.

Melanie Baumann

content marketing

En definition

Content marketing på det danske marked er en forholdsvis ny term, som flere og flere virksomheder langsomt tager til sig, når de stifter bekendtskab med den. Jugel&Co har fokuseret begrebet til følgende definition:

”Content marketing er en strategisk marketingtilgang, som handler om at skabe og distribuere relevant og værdifuldt indhold til en præciseret målgruppe”

Derudover er content marketing organisk, hvilket betyder, at virksomheden ikke betaler for distributionen, da indholdet deles på virksomhedens egen hjemmeside, blog eller social media site m.v.

Fra push til pull marketing

Content marketing har medvirket til, at en del af den digitale markedsføring er gået fra push til pull markedsføring. I stedet for at eksponere forbrugerne for utallige reklamer, handler det nu om at kreere interessant og værdifuldt content til forbrugerne, som de selv kan opsøge. Det kunne eksempelvis være indhold, som løser et problem, tilfredsstiller et behov, har en god historie eller på anden vis er tilpasset den specifikke målgruppe, så denne føler, at indholdet gør en forskel.

Netop dét, at indholdet skal gøre en forskel, var hovedpointen ved årets Content Marketing World. Content er altså ikke bare content. Og content marketing er ikke reklamer i stride strømme! Tværtimod er content marketing, marketing der gør en forskel for forbrugerne.

Balancen mellem content marketing og sponsored content

Oftest benyttes denne marketingtilgang til at erhverve nye kunder, som har fundet ens indhold interessant, eller til at pleje relationen til de eksisterende kunder, som man ønsker at fastholde. Der ligger derfor stor værdi i content marketing, både for nye kunder, eksisterende kunder og for virksomheden.

Det kan dog være svært at erhverve nye kunder uden at gøre brug af sponsored content. At finde balancen mellem content marketing og sponsored content er en udfordring, men vigtigst af alt er, at indholdet gør en forskel for dem, som det er målrettet mod.

I Danmark er content marketing stadig forholdsvist nyt, og det er langt fra alle, der har fået øjnene op for dets potentiale. Investerer man tid i at kreere content med betydning, har man altså mulighed for at differentiere sig fra sine konkurrenter. Så er det bare at komme i gang.

Hos Jugel&Co lægger vi en klar strategisk content marketingplan, som tager din virksomheds content til et højere niveau.