6 trin til en succesful social medie strategi

I sidste uge gav vi vores bud på de nyeste tendenser inden for medier og markedsføring: 8 medie- og markedsføringstrends. Online marketing var det gennemgående tema, og budskabet var klart: En online tilstedeværelse er et krav.

Katrine Mench


Især de sociale medier er en platform, som rigtig mange virksomheder og organisationer har fundet vej til. Trods den store opmærksomhed på sociale medier og brugen af disse, er der stadig mange, der fejlagtigt tror, at det er nok bare at oprette en profil, men glemmer derefter at udvikle en strategi for brugen af profilerne.

Opretter du en side på et social medie for derefter at negligere den, vil det ofte resultere i en bad will fra forbrugere og kunder, som forventer et engagement fra din side. Forbrugernes tid og mening bør være det absolutte vigtigste for din virksomhed og brand, og din blotte tilstedeværelse på de sociale medier kan ikke kommunikere dette. Vi har derfor skrevet seks simple trin, som du og din virksomhed bør være opmærksomme på, hvis I ønsker at udnytte det fulde potentiale, som sociale medier har.

1. Den rette platform

Det er afgørende, at du vælger den/de rette sociale medier at kommunikere på. Tænk over, hvad er det præcist, at du ønsker at opnå med brugen af den specifikke platform? Hvem er din målgruppe og hvilke sociale medier bruger de? Husk på, at jo flere jo bedre sjældent er gældende, når det kommer til brugen af sociale medier.

2. Lav en plan

En plan er et must for at sikre dig en succesfuld social medie strategi. En plan hjælper dig med at opnå dine kampagnemål. Sæt dig ned og lav en konkret plan for, hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på de sociale medier. Er det et bredere kendskab? En dialog med dine brugere? Eller trafik til hjemmesiden? Gør formålet klart og design dit indhold og dine opdateringer efter dit overordnede mål.

3. Vær engageret

Når man vælger at være til stede på et socialt medie, skal man engagere sig i interaktionen og ikke behandle netværket som en massekommunikationsplatform med passive modtagere. Det vil sige, at man skal ligge op til dialog med sin følgere få dem til at deltage i diskussionen og stille spørgsmål. Det er vigtigt at have fokus på forbrugerens holdning til dit brand, og du kan måske endda tage dem med på råd i udviklingen af nye services og produkter. Sørg også for at besvare brugernes kommentarer og/eller kritik. Vis dem, at du er tilstede og lytter til dem og mindst ikke svarer dem. Forbrugerne forventer et hurtigt svar, når de bruger de sociale medier. Opfylder du ikke kravet om et hurtigt svar, mister du muligheden for at omdanne forbrugeren til en potentiel kunde. Med andre ord, engager dig! På den måde opstår der aktivitet og dialog på siden, som også gør din social medie side mere attraktiv i søgemaskinen.

4. Relevant indhold

Hold fokus på forbrugeren fremfor at have fokus på overdreven salgsfremmende indhold. En af de største fejltagelser, virksomheder begår, er, at de udelukkende bruger deres sociale medie profiler til selvpromovering. Men spørg dig selv: Hvorfor skal forbrugerne like eller følge din side? Opslagene på din sociale medie sider skal være værdiskabende for din målgruppe. Det vil sige, du skal dele et unikt og relevant indhold f.eks. gode råd og tips i relation til dit produkt eller konkurrencer og rabatter. Det er alt sammen indehold, der gør din side værd at følge.

5. Opdater

Mange virksomheder har en tendens til at starte stærkt ud, men som tiden går, bliver der længere og længere mellem opslagene, og nogle stopper endda helt med at lave opdateringer.
Beslut dig for en opslags-frekvens hvor ofte skal siden opdateres? Det skal være en realistisk frekvens, du er i stand og villig til at opretholde. Det værste, du kan gøre, er at opbygge et socialt publikum og så pludselig stoppe med at dele opslag. Det vil resultere i, at dit publikum hurtigt forsvinder igen og finder andre brands at følge og interagere med.

6. Et visuelt univers

Sørg for, at sitet indeholder visuelle elementer, som appellerer til forbrugerne. Det skal ikke nødvendigvis være ’smukke’ billeder, men studier viser, at fokus på det visuelle tiltrækker forbrugerens opmærksomhed. Hvis du kan sige det med ét billede hvorfor så bruge 100 ord på det? En sociale medie side er desuden et åbent vindue til din forbruger, hvor du kan understrege dit brands visuelle identitet. Derfor er det vigtigt at logo, farvevalg og tone stemmer overens med dit øvrige kommunikationsmateriale på f.eks. hjemmesiden.