5 grunde til at det virker at være vanvittig ærlig i markedsføringen

Lad os bare se det i øjnene; marketing bliver nok ikke ligefrem anset som den mest ærlige disciplin i verden. Og selvom man selvfølgelig ikke må lyve, så er det altså normen, at man forsøger at fremhæve alt det gode ved ens forretning, mens man prøver at nedtone sine svagheder. Denne strategi er der som sådan ikke noget galt med – som sagt, så er det normen i marketing. Alligevel mener Doug Kessler fra Velocity Partner, der er specialister i B2B content marketing, at der findes et alternativ til denne marketingstrategi. Endda et rigtigt godt alternativ, hvis man altså tør at kaste sig ud i det – nemlig ’Insane Honesty’.

Stine Horsbøl


Vanvittig ærlighed = Vanvittig marketing?

Doug Kessler er fortaler for konceptet ’Insane Honesty’ i marketing – bedst oversat til ’vanvittig ærlighed’ - som kort fortalt går det ud på at være så ærlig i ens markedsføring, at det nærmest virker vanvittigt. Grundstenen i denne strategi er at virksomheden fremhæver de svagheder eller mangler som forretning har, frem for at forsøge at nedtone dem.

Men hvad er det lige, man som virksomhed får ud af at galpe op om de ting, der normalt gemmes langt væk?

5 grunde til at vanvittig ærlighed virker

1. Det overrasker og charmerer

Vanvittig ærlighed er uventet. Det overraskelseselement der ligger i at være ualmindelig ærlig giver en grad af opmærksomhed, der ellers kan være svær at opnå. Samtidig er der noget sympatisk over en virksomhed, der kan gøre grin med sig selv - det er et langt mere charmerede karaktertræk end at være pralende.

2. Det signalerer selvtillid

Uden tvivl er selvtillid et af de vigtigste signaler en virksomhed kan sende. Og hvis der er noget der i den grad signalerer selvtillid, så er det da at udstille ens svagheder. For på den måde får man på en meget fin måde vist, at man har så meget selvtillid omkring ens USP’er, at svaghederne er ligegyldige.

3. Det bygger tillid

Noget af det sværeste overhoved at opnå i en markedsføringskontekst er tillid – netop fordi markedsføring generelt set har et lidt lurvet ry, grundet normen om at fremhæve det positive og nedtone det negative. Derfor fungerer vanvittig ærlighed især godt, nå det handler om at opbygge tillid. For når man fortæller åbent om det, man ikke er ret god til, har kunden også mere tillid til en, når man fortæller om ens styrker.

4. Det fremmedgør irrelevante prospekter og tiltrækker de mest ideelle kunder

Ofte kommer virksomheder til at bruge en masse ressourcer på prospekter, som i sidste ende aldrig kommer til at blive kunder på grund af svaghederne. Ved at være vanvittig ærlig i ens markedsføring får man sorteret de irrelevante prospekter fra med det samme, så man kan bruge ens kræfter på den del af målgruppen, som reelt er potentielle kunder.
Samtidig tiltrækker en ærlig kommunikation af styrker og svagheder de kunder, som reelt oplever din virksomhed som et godt match.

5. Man holder fokus på de kampe, som faktisk kan vindes

Ved at være ærlig – både over for sig selv og ens kunder – omkring det, man ikke er god til, slipper man for at bruge unødige kræfter på at lade som om. Man kan i stedet fokusere entydigt på de områder, hvor man rent faktisk står stærkt i konkurrencen og forsøge at udbygge disse positioner.

Hans Brinker Budget Hotel: It can’t get any worse. But we’ll do our best

Et rigtig godt eksempel på hvordan vanvittig ærlighed i markedsføringen kan tage sig ud, kommer fra Hans Brinker Budget Hotel i Amsterdam. Hotellet, der primært henvender sig til studerende, backpackere og andre, som bare har brug for en seng at sove i i et par timer om natten frem for et egentligt hotelværelse, gør alt hvad der kan gøres for at signalere at man ikke skal forvente nogen som helst form for luksus, når man bor på dette hotel. Faktisk skal man ifølge sloganet forvente det værste – og så lidt til.

 

På den måde formår Hans Brinkler Budget Hotel på fineste vis at skabe opmærksomhed gennem denne alternative måde at markedsføre sig selv på, mens de på en og samme gang tiltrækker unge studerende og backpackere (ideelle kunder) og sikrer sig at der ikke pludselig står en krævende børnefamilie i receptionen (irrelevante prospekter) med de helt forkerte forventninger.