Bloggen

Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Bo Dahl Andersson

27. april 2017

Ny lov slår hårdere ned på skjult reklame

Bo Dahl Andersson

26. april 2017

Vil du til tops på Google? Sørg for, at din webshop er mobiloptimeret

Bo Dahl Andersson

11. april

Persondata: Fremtidens mest værdifulde handelsvare

Bo Dahl Andersson

13. marts 2017

Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Bo Dahl Andersson

27. februar 2017

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bo Dahl Andersson

6. februar 2017

Video video

Trine Lyngsø

23. januar 2017

Produkter

Brochure

Website

Banner

Film

Annonce og avis

Outdoor

Vi jagter den unikke og banebrydende ide. Men er en ide nogensinde original?

Innovation og kreativitet. Alle er det vigtige elementer indenfor kommunikation og mediebranchen. I reklamebranchen ønsker vi f.eks. at komme på den fede nye ide, alle taler om, så den går viralt, og skaber en wow-effekt hos brugerne.

Katrine Mench


Mange af os kan nok nikke genkende til, at vi nogen gange står på hovedet i vores kreativitet for at få en unik ide, som ikke er set før. Den lille genistreg som andre vil beundre vores kreative hjerne for at have fundet på. Du kan få den unikke ide. Mange tror fejlagtigt, at kreative evner er noget enestående, noget som ligger dybt i en. En medfødt evne. Sådan forholder det sig ikke. Alle kan få gode ideer. Og ved nærmere eftertanke så vil vi indse, at størstedelen af os sjældent eller måske aldrig på egen hånd, har udviklet en banebrydende og innovativ ide.

De andre er skyld i dine gode ideer

Den gode og unikke ide er nemlig sjældent et enkeltstående tilfælde, men bliver skabt af en fornemmelse, et koncept, som man har i tankerne, hvor man over en periode er blevet inspireret af andre ideer, tanker, koncepter og ikke mindst mennesker. Når du sidder alene foran computeren, i bilen, til en konference, på kontoret eller derhjemme med en bog, pludselig kommer den nye ide. Ideen, som skal danne grundlag for kampagnens succes, virksomhedens produktudvikling, øget sammenarbejde i virksomheden, øget konkurrencemæssig fordel eller bare gøre dagligdage lidt lettere og mere komfortable. Du sidder måske alene, når ideen kommer, men faktisk er den blevet vækket til live af andre ideer og inspireret af andre mennesker, uden du måske er klar over det.

Fremfor en stræben og søgen efter den originale og unikke ide skal vi måske nå frem til den erkendelse af, at alle ideer er et resultat af kopiering og transformering. Kreativitet er derfor et miks af gode ideer, fordi vores arbejde og idegenerering er inspireret af tidligere ideer. Desværre lever vi i en verden, hvor det at tage patent på noget opfattes som en nødvendighed, hvis du har en god ide. Men risikerer vi at ødelægge fremtidens opfindelser og udvikling, hvis at vi tager patent på alle vores ideer?

Stjæl de gode ideer

For de fleste af os er Apple synonym med innovation. Men selv Apples produkter er udviklet på andres ideer og koncepter, som er gjort til deres egne.

Steve Jobs sagde i 1996 "Picasso had a saying, 'good artists copy; great artists steal' and we have always been shameless about stealing great ideas."

Mange har siden undret sig over hans udtalelse, som har skabt heftige debatter, grundet Apples mange sagsanlæg mod virksomheder såsom HP og Google for angiveligt at have kopieret eller stjålet fra Apple. Apples ledelse har senere hen forklaret, at Steve Jobs med sin berømte udtalelse mente, at man lærer fra tidligere store ledere og kreative hjerner og gør det til ens eget fremfor blot at stjæle ideen. Dobbeltmorale eller ej, dette understeger vigtigheden i at dele ideer og bygge videre på eksisterende opfindelser. Ingen kopiering af andres ideer, ingen Apple.

Del dine ideer med andre både internt og eksternt

I dag forsøger virksomheder at beskytte deres produkter og ideer via patenter og juridiske dokumenter. På samme tid understreger virksomheder teamwork og åbenhed. Tag et kig på stillingsopslag. I løbet af få minutter har man fundet de første 10 opslag, som ligger fokus på teamwork og vigtigheden i at være en teamplayer. Virksomheder ønsker at ansætte individer, som er i stand til at sammenarbejde og vidensdele. Samtidig ønsker virksomheder også at holde deres kort tæt til kroppen. Gud forbyde, at andre skal få gavn af ens ideer. Man ønsker derfor på den ene side at skabe et miljø præget af samarbejde og vidensdeling, men ønsker ikke vidensdeling eksternt i virksomheden. Men hvordan kan det være, at vi ikke ønsker en mere omfattende form for vidensdeling, når vi bruger uendelige ressourcer på at sikre intern vidensdeling? Der kan være mange grunde. Én indlysende er, at virksomheder ønsker at bevare en konkurrencemæssig fordel.

Men måske skal vi slet ikke være så bange for at lade os inspirere af andre eller bruge elementer fra andres ideer og tanker. Ligeledes burde vi måske lade andre få indsigt i vores arbejde og tanker. Hvis vi lader vores trang til at beskytte det, som vi mener er vores, stå tilbage for vores passion for innovation og idegenerering, så vil vi måske indse, hvor nyttefuld og afgørende det er at lade ideerne parre sig. Så næste gang du får en god ide, del den med andre og udvikl den sammen, så bliver det måske den nye gode ide.

- See more at: http://blog.jugeltest.dk/blog-jugel/item/12-vi-jagter-den-unikke-og-banebrydende-ide-men-er-en-ide-nogensinde-original#sthash.8gcoaWSH.dpuf