Bloggen

Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Bo Dahl Andersson

27. april 2017

Ny lov slår hårdere ned på skjult reklame

Bo Dahl Andersson

26. april 2017

Vil du til tops på Google? Sørg for, at din webshop er mobiloptimeret

Bo Dahl Andersson

11. april

Persondata: Fremtidens mest værdifulde handelsvare

Bo Dahl Andersson

13. marts 2017

Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Bo Dahl Andersson

27. februar 2017

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bo Dahl Andersson

6. februar 2017

Video video

Trine Lyngsø

23. januar 2017

Produkter

Brochure

Website

Banner

Film

Annonce og avis

Outdoor

Salgstragten er død!

Det er den i hvert fald, hvis man spørger content marketing-ekspert Andrew Davis, der gæstede Clever Content konferencen i København for ganske nyligt. Men hvis salgstragten, som, lets face it, stadig bliver brugt i vid udstrækning, er død, hvad lever så? Det gør ’The Moment of Inspiration’, og ifølge Davis ligger hemmeligheden bag det at blive fremtidens succesfulde brands i at eje disse Moments of Inspiration.

Stine Horsbøl


Derfor skal du gentænke salgstragten

At meget har ændret sig siden 1898, vidste du nok godt. Men vidste du så også, at salgstragten faktisk blev opfundet dér, for mere end 100 år siden? Og ja ja, bevares, slagstragten ser selvfølgelig ikke ud præcist som den gjorde, da den kom til verden – der findes mange variationer og opdateringer af tragten – men fælles for dem alle er, at de, ifølge Andrew Davis, bør kasseres alligevel.

Salgstragten ”[...] fokuserer på at overtale nogen i en samtale, og at der er en begyndelse, en midte og afslutning i den proces – men købsprocessen er ikke længere en lineær proces, der er en million muligheder, og du har ikke kontakt med dine potentielle kunder i den proces. Det er, hvad der er galt med den”, siger Davis.

Han erkender dog at tragten som sådan stadig virker, ”[...] men først efter man er blevet inspireret. Derfor skal brands inspirere folk, ikke tale om produktet”.

MOI leads to ROI

Moments of Inspiration fører til Return on Investment – så simpelt kan Andrew Davis sige det. Hvordan skaber man så helt præcist et Moment of Inspiration, spørger du. Opgaven er at fortælle en historie, der er så inspirerende at folk letter røven og går ud og køber noget, lyder det korte svar.

Det lidt længere svar er, at det i al ”sin enkelthed” handler det om at skabe en lyst til at gøre eller ville noget, og den lyst kan man lettest skabe ved at lægge vægt på at sælge det slutresultat, dit produkt eller din service giver dine kunder. Værktøjsbrandet Bosch sælger ifølge denne tankegang altså hverken boremaskiner eller bor – de sælger hullet i væggen ligesom Phillips f.eks. ikke sælger blendere og juicere - de sælger den sunde livsstil bag.

”Good content increases the demand for the products and services we sell”

At god content skaber efterspørgsel er Disney et rigtig godt eksempel på, og vi kan sagtens lade os inspirere af underholdningsbranchen, mener Davis. Med filmen Find Nemo nedbragte Disney indirekte verdens bestand af klovnfisk. For efter filmen havde gået sin sejrsgang verden rundt og ind i alle børnehjerter, ville alle pludselig have en Nemo-fisk aka. en klovnfisk. Så dyrehandlere solgte klovnfisk en masse, ligesom salget af akvarier, pumper, fiskemad og andet tilbehør fulgte med.

Selvom dette nok ikke ligefrem har været ønskescenariet for Disney, så er det et godt eksempel på at værdifuld content kan skabe masser af salg.

Genopliv salgstragten med god content

Konceptet bag Moments of Inspiration handler altså ikke om at skabe traditionel brand-awareness og dermed håbe, at man er en del af forbrugernes consideration-set, når de står og mangler et produkt som dit. I stedet handler det om selv at trigge efterspørgslen af dit produkt gennem god content der skaber inspiration. På den måde kickstarter du selv salgstragten. - Så helt død er den altså alligevel ikke ;-)