Bloggen

Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Bo Dahl Andersson

27. april 2017

Ny lov slår hårdere ned på skjult reklame

Bo Dahl Andersson

26. april 2017

Vil du til tops på Google? Sørg for, at din webshop er mobiloptimeret

Bo Dahl Andersson

11. april

Persondata: Fremtidens mest værdifulde handelsvare

Bo Dahl Andersson

13. marts 2017

Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Bo Dahl Andersson

27. februar 2017

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bo Dahl Andersson

6. februar 2017

Video video

Trine Lyngsø

23. januar 2017

Produkter

Brochure

Website

Banner

Film

Annonce og avis

Outdoor

Digital markedsføring: Sådan kommer du godt i gang


Bo Dahl Andersen


Tidligere på året afdækkede vi 8 medie- og markedsføringstrends - en af de mest iøjnefaldende var det store fokus på det digitale. I den forbindelse har vi udarbejdet en drejebog, hvori vi giver en simpel vejledning til de digitale medier. Her får du det første af to smugkig ind i den digitale medieverden: Her er vores bud på hvordan du kommer i gang med at bruge de digitale medier

Hvad dækker digitale medier over?

Digitale medier er alle tekniske systemer eller redskaber, som gør, at vi er i stand til at kommunikere med hinanden, men modsat traditionelle medier som TV, aviser, radio og outdoor så tillader digitale medier en interaktion mellem afsender og modtager.

Fordele ved digitale medier

Digitale medier har ændret det traditionelle mediebillede. Nu er det ikke længere tv-stationer og store aviser, der dominerer. Så hvor det førhen var en dyr affære for virksomheder at reklamere for deres brand/produkt i aviser, tv, og på plakater og flyers, kræver de digitale medier relativt få midler. Vi har fundet de væsentligste grunde til, at du skal bruge de digitale medier:

  • Lavere omkostninger
  • Personificeret kommunikationen 
  • Let at måle på og evaluere 
  • Viral effekt 
  • Forbrugerene kan inddrages og du kan skabe engagement  
  • Global rækkevidde 

Er digitale medier altid gode at benytte sig af?

Engang var det til diskussion, om man skulle gøre bruge af de digitale medie i sin markedsføring. I dag er det slet ikke et spørgsmål. Det er et krav. En digital tilstedeværelse er en nødvendighed for virksomheder, der vil vækste. Forbrugerne benytter sig hovedsageligt af digitale medier, og det handler om at møde forbrugerne, der hvor de er og på deres præmisser. Dertil skal tilføjes, at der kan skabes en effektiv synergi mellem digitale medier og traditionelle medier, som gavner din målsætning. Men ligesom med alle andre elementer i din markedsføring kræver en succesful brug af digitale medier, at du har en plan.

Sådan udarbejder du en sammenhængende medieplan

Går du stadig og venter på, at det med de digitale medier driver over, kommer du til at vente længe. Digitale medier er kommet for at blive, og antallet af marketingskroner brugt på digitale medier stiger stødt. Men hvordan finder du ud af, hvordan de digitale medier bedst inkorporeres i din markedsføring, og  hvilke digitale medier der understøtter dit budskab bedst? Det kan være en uoverskuelig proces at skulle udvikle en medieplan. Men du kan starte med at forsøge at svare på følgende spørgsmål: 

  1. Hvad er målsætningen med lanceringen af kampagnen?
  2. Hvilken målgruppe ønsker jeg at komme i kontakt med?
  3. Hvad er kampagnens budskab, og hvordan er dette budskab forbundet til virksomhedens brand?
  4. Hvilken strategi skal vi benytte os af?
  5. Er der brug for en integreret medieplan eller udelukkende en digital medieplan?
  6. Hvilke digitale medier matcher målgruppen og målsætningen med kampagnen?
  7. Hvad er vores call-to-action?
  8. Hvilket resultat forventes af kampagnen?
  9. Hvordan kan vi måle succesen af kampagnen?
  10. Hvem er ansvarlig for lancering og styring af kampagnen?

Grundig research er vejen til  succes

Alt for mange digitale kampagner fejler på grund af manglende planlægning med en klar strategi og målsætning. Derfor er det en god investering at bruge de nødvendige ressourcer på grundig planlægning og research. Inddrag f.eks. dine medarbejdere fra de forskellige arbejdsområder og afdelinger i diskussionen og i ideudviklingen. På den måde får du flere gode ideer og holdninger til dit produkt.

Ofte forsøger man at rekruttere eksterne testpersoner og fokusgrupper til at evaluere og ideudvikle på ens kampagner. Men send i stedet blikket rundt i virksomheden. Der sidder mange ressourcer. Lav en workshop og skab et forum hvor I kan brainstorme over nye tiltag. Det skal danne grundlaget for, at nå frem til de bedste løsninger til virksomhedens specifikke kampagne. Når det gælder digitale medier, kan du faktisk ikke researche for meget. Tværtimod er research en nødvendighed i jagten på den gode kampagne, som opfylder de opsatte succeskriterier.