Bloggen

Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Bo Dahl Andersson

27. april 2017

Ny lov slår hårdere ned på skjult reklame

Bo Dahl Andersson

26. april 2017

Vil du til tops på Google? Sørg for, at din webshop er mobiloptimeret

Bo Dahl Andersson

11. april

Persondata: Fremtidens mest værdifulde handelsvare

Bo Dahl Andersson

13. marts 2017

Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Bo Dahl Andersson

27. februar 2017

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bo Dahl Andersson

6. februar 2017

Video video

Trine Lyngsø

23. januar 2017

Produkter

Brochure

Website

Banner

Film

Annonce og avis

Outdoor

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bloggere er vores tids stjerner; de bliver inviteret til de fornemme fester, overdynget med dyre produkter fra anerkendte brands og forgudet af deres følgere. Platforme som Instagram, Facebook og YouTube har udbredt bloggerfænomenet til hr. og fru Danmark, som lytter til og lader sig inspirere af deres idoler. Ikke desto mindre stiller forbrugerne i dag højere krav til bloggerne, der efterhånden er blevet vigtige meningsdannere og influencers.

Bo Dahl Andersson


Dagene, hvor modemagasinerne var den primære kilde til information om de nyeste tendenser inden for design og stil, har længe været en saga blot. Med internettets indtog overtog de personlige blogs – store som små – mange af magasinernes læsere, og med nye sociale medier som Instagram og Snapchat har modebloggerne fået en platform, der gør det nemt at dele billeder af diverse produkter til dennes følgere. Samtidig har forbrugerne fået adgang til et mere alsidigt udvalg af modenyheder fra mange forskellige kanaler, uden at man mister det personlige element ved den traditionelle blog, som flere store bloggere såsom svenske Elin Kling og danske Pernille Teisbæk har valgt at lukke til fordel for nye medier. 

Denne udvikling sker som et naturligt resultat af, at bloggere i højere grad end tidligere er blevet meningsdannere eller influencers, hvilket kort sagt betyder, at bloggerne i større eller mindre grad har indflydelse på vores stil og valg af påklædning igennem deres anbefalinger. Dette er bestemt ikke gået modebranchens næse forbi – brands er i disse år utrolig kreative i deres tilgang til samarbejde med bloggere i forbindelse med deres promovering og markedsføring; alt fra at invitere en blogger til at co-designe en kollektion til at være vært for arrangementer betalt af virksomheden. 

Er Instagram og Snapchat fremtiden for bloggersamfundet?

Selvom mange bloggere i disse år valfarter fra den klassiske blogplatform til sociale medier, vælger andre at kombinere de to. Trine Kjær (ejer af bloggen Trines Wardrobe) har valgt at udnytte de muligheder, der ligger i Instagram, hvilket har øget hendes indtjening, men den gamle blog fra 2008 er stadig en central del af hendes indtægtsgrundlag, der gør, at hun er i stand til at leve som professionel blogger.

En af ulemperne ved Instagram og andre sociale medier er ifølge modeekspert Chris Pedersen, at forbrugerne ikke har samme mulighed for at kunne danne sig et retvisende indtryk af de nyeste modetendenser – alt går lynhurtigt, og fokus er først og fremmest på at sælge forbrugeren et produkt; ikke selve formidlingen. Han vurderer, at de nye medier kan risikere at skabe såkaldt ”fashion fatigue”, altså modetræthed og apati grundet den konstante strøm af information. Chris Pedersen mener, at de traditionelle modemagasiner langt fra har udspillet deres rolle, og at Instagram og Snapchat blot er et ”hurtigt fix”, mens magasinerne giver forbrugeren mulighed for fordybelse og en større indsigt.

Hvorvidt de klassiske printmedier i fremtiden vil vinde markedsandele tilbage er ikke til at sige, men en ting er sikkert; bloggere (eller snarere influencers) vil ikke være arbejdsløse de næste mange år – uanset om platformen hedder Instagram, Snapchat eller Wordpress.