Bloggen

Google Chrome planlægger at sætte en stopper for annoncer

Bo Dahl Andersson

27. april 2017

Ny lov slår hårdere ned på skjult reklame

Bo Dahl Andersson

26. april 2017

Vil du til tops på Google? Sørg for, at din webshop er mobiloptimeret

Bo Dahl Andersson

11. april

Persondata: Fremtidens mest værdifulde handelsvare

Bo Dahl Andersson

13. marts 2017

Online marketing metrics – disse 10 bør du kende til og måle på

Bo Dahl Andersson

27. februar 2017

Bloggere er blevet meningsdannere og influencers

Bo Dahl Andersson

6. februar 2017

Video video

Trine Lyngsø

23. januar 2017

Produkter

Brochure

Website

Banner

Film

Annonce og avis

Outdoor

8 medie- og markedsføringstrends

Vi bliver dagligt mindet om, hvor vigtigt det er at følge de nyeste trends og tendenser, så vi udfører vores arbejde smartest. Overalt på de sociale medier findes artikler, som omhandler disse trends. Kommunikationsstrategier omskrives og tilpasses, og det kan være en forpustende og tidskrævende proces at finde frem til præcist, hvilke trends som kommer til at dominere. Frygt ej, vi har gennemtrevlet artikler og blogs og fundet frem til 8 skarpe bud på de mest dominerende trends indenfor medie – og markedsføringsbranchen.

Bo Dahl Andersen


1. Digital annoncerings anden alder – fra grim ælling til smuk svane

Der er sket en æstetisk udvikling inden for digital annoncering. En udvikling, som er kommet pga. den digitale udvikling, der blandt andet betyder øget smartphone brug, hurtigere internet forbindelser og flere grafiske og kreative muligheder indenfor digital design. Grimme blinkende annonce bannere, knapper og lignende er fortid og erstattet af den næste digitale tidsalders mere kreative og interaktive annonceringsmuligheder. Muligheder din virksomhed bør udnytte for at tiltrække flest øjne på annoncen.

2. Hullet mellem digital annoncering og fysiske butikker skal lukkes

Med et øget fokus på ROI og effektmålinger af kampagner, er der fulgt et ønske om en analysemetode, der kan vise en direkte forbindelse mellem digital annoncering og trafikken til de fysiske butikker. Det skyldes især, at forbruget af smartphones og andre online apparater stiger konstant. Digital ses ikke længere som en mulighed men som et krav. Selv virksomheder der ikke har en webshop opfordres i dag til en online tilstedeværelse. Netop derfor arbejder mange teknologi- og medieorganisationer på at finde en brugbar analysemetode snarest muligt.

3. TV har aldrig været mere attraktivt

Vi kan se, hvad vi vil, når vi vil, på en platform vi selv vælger. Vi kan se det oftere, i bedre kvalitet og med bedre og mere dybdegående indhold. I takt med at TV mediet har udviklet sig i alle dets former fra web-TV til streaming-tjenester, har kvaliteten af indholdet gjort det samme. Vi står nu tilbage med et transformeret medie, der i højere grad end nogensinde før kan tilfredsstille forbrugernes behov men bestemt også annoncørernes. Derfor: Få dine annoncer ud på de digitale TV-platforme.

4. Brands opbygges bedst gennem storytelling

I dag har alle noget at fortælle og endnu vigtigere, alle har en platform at få det ud til forbrugerne på. Det betyder, at forbrugerne konstant bombarderes med budskaber og informationer. Et resultat heraf er, at forbrugerne kun er i stand til eller interesserede i at opfange små bidder af de historier og informationer, de bliver eksponeret for, og værre de husker endnu mindre. Det fører ofte til, at budskaber misforstås og glemmes af forbrugeren. Netop derfor er storytelling et centralt nøgleord til at inddrage forbrugerne på et mere emotionelt niveau med det formål at sikre et korrekt forstået budskab i alle former for markedsføring, på hjemmesiden, i printannoncen eller i Facebook opslaget.

5. Æraen for Open Source Marketing er ankommet

Vores digitale tidsalder betyder, at forbrugerne har afskaffet mellemmændene. I stedet for researcher de og løser deres udfordringer selv. Besøget hos lægen erstattes af en selvdiagnosticering på netdoktor.dk. Ferien bestilles direkte ved hotellet og flyselskabet i stedet for gennem et rejseselskab, og yndlingsserien ses direkte via net tv og streamings tjenester. En lignende tendens ses inden for markedsføringsbranchen, hvor tankegangen langsomt flytter sig fra, at man skal stå alene som annoncør, til at man søger inspiration og input til ens markedsføringsdiscipliner ved at bygge videre på samt drage fordel af allerede etablerede digitale platforme. Et eksempel er dba.dk, hvor du ved søgninger ofte ser annoncer fra forskellige virksomheder, der sælger den søgte vare, i stedet for privatpersonerne alene. Her udnytter man altså den brugerbase, som dba.dk allerede har opbygget til at nå ud til en brede målgruppe.

6. Data skal udnyttes til effektiv markedsføring

Forståelsen for data og hvordan vi bruger den viden, de giver os, mest effektivt, er ved at gå op i en højere enhed. Når det kommer til indsamling og beskyttelse af data, er der sket en stor udvikling i en positive retning. Virksomheder er blevet mere opmærksomme på at beskytte den forbrugerdata, de besidder men også på at bruge den så effektivt som muligt i både deres strategiske og kreative processer. En udvikling der i sidste ende vil være med til at forbedre virksomheders brandværdi og den overordnede forbrugeroplevelse.

7. Programmatic Media Buying – en allround løsning

Programmatic Buying er muligheden for at købe og optimere medier via demand sider, software eller platforme som f.eks. Real Time Bidding indkøb. Da det kom frem, var det i høj grad fokuseret til indkøb af almindelig online display annoncering og på direct responce-annoncering, hvor man opfordrer en potentiel kunde til snarest muligt at kontakte ens virksomhed. Efterhånden som teknologien er forbedret, og markedsføringsindustriens brug af indkøbsmetoden er mere sofistikeret, er den tilgang til indkøb blevet brugt på flere og flere former for medier samt til flere forskellige formål. En udvikling der hjælper annoncører med at få det rette budskab frem til den rette person til den rette pris.

8. Fra forbundne teknologiske enheder til en forbundet livsstil

Udbuddet af teknologi man kan tage på bliver større og større. Du kender måske allerede Nike Fuelband og Google Glasses. Connected living hedder konceptet, som bevæger sig ud over de muligheder, som en smartphone tilbyder og mod et større udbud af livsstilsrelevante teknologiske apparater. Apparaterne gør det muligt for forbrugerne at udnytte mulighederne ved en konstant digital forbundenhed, med det formål at hjælpe dem til at leve så optimalt og effektivt som muligt, hvor den digitale og fysiske infrastrukturer forbindes gennem internettet.

Kilde: Review Preview Number 4 - MEC Global.